Revino Cheese and Wine și-a propus un proiect ambițios – acela de a face mai cunoscute diverse tipuri de brânză realizate la noi în țară. De mai bine de un an, sunt descoperiți și vizitați producătorii mici și mijlocii, ale căror produse sunt degustate și promovate către un public mai larg. Pentru a înțelege mai bine piața și pentru a descoperi particularitățile comportamentului de consum, Revino Cheese and Wine a realizat recent un studiu online.
Brânza joacă un rol important în aproape toate bucătăriile lumii, fiind un aliment complex, deși uneori poate părea simplu. Sunt disponibile multe opțiuni atunci când vine vorba de alegerea brânzeturilor și nu există un mod corect sau greșit în a face o selecție. Însă poți ține cont de câteva aspecte, mai ales când dorești să savurezi aceste produse.
“Am început acum mai bine de un an să descoperim diversitatea brânzeturilor româneșți și poveștile producătorilor nou apăruți. Am fost plăcut impresionați să aflăm despre rețete de brânzeturi maturate moi sau tari care se produc la noi. Prin acest studiu online am dorit să aflăm mai multe despre obiceiurile de consum ale românilor dar și despre procesul de achiziție a brânzeturilor”, spune Alina Iancu, fondator Revino Cheese and Wine.
Odată cu acest studiu am aflat că jumătate dintre respondenți consumă brânzeturi zilnic, iar acestea sunt atât din producția autohtonă, cât și internațională. Dintre acestea peste 65% sunt achiziționate ambalate, iar restul sunt cumpărate în sistem vrac.
Mai bine de jumătate dintre respondenți achiziționează brânzeturile din supermarketuri, aproape un sfert (23%) din piețe ori magazinele producătorilor și doar 10% le cumpără din băcănii.
Jumătate dintre respondenți nu au preferințe când vine vorba de tipul de lapte din care sunt produse brânzeturile, iar din cealaltă jumătate 21% preferă brânza din lapte de vacă, 16% din lapte de oaie și 11% din lapte de capră.
Tipul de brânză, tipul de lapte și momentul de consum sunt principalele criterii atunci când se ia decizia de cumpărare, urmate mai apoi de producător, perioada de maturare sau preț.
Când vine vorba de preț, 30-50 lei este suma pe care respondenții o alocă cel mai des pentru un kg de brânză (43%), urmat de 50-100 lei (30%) și doar 7% ar plăti peste 100 lei pentru un kg de brânză.
Micul dejun este momentul în care românii consumă cel mai des la masă brânzeturi, iar telemeaua și cașcavalul sunt sortimentele cele mai cumpărate, urmate mai apoi de parmezan și mozarella, dar și de brânzeturile maturate româneșți ceea ce arată un potențial mare pentru producătorii noi care pun accent pe brânzeturile maturate.
De asemenea, jumătate dintre respondenți consumă brânzeturile cu mucegai nobil cu orice ocazie. Peste 80% consumă brânzeturile în asociere cu vinul, cele maturate fiind cea mai frecventă alegere.
“Producătorii de brânzeturi cu care colaborăm pentru magazinul nostru online, Shop.Revino.ro, au multe sortimente maturate cu pastă moale sau tare și crustă simplă sau cu mucegaiuri nobile. Ne bucurăm să vedem că aceste sortimente încep să aibă căutare, dar și că respondenți le asociază cu vinul, mai ales că noi promovăm brânzeturile în asociere cu acesta pentru o aromă deosebită”, adaugă Alina Iancu.
Revino Cheese and Wine este un proiect complex, început în 2014 cu scopul de a promova vinul românesc și turismul viticol la noi în țară. Din 2019 vine în completare cu informații despre brânzeturile locale, dar și informații utile despre consumul acestora cu scopul de a încuraja consumatorul român să fie curios să descopere sortimente noi.
Eșantion:
712 persoane – 44% bărbați, 56% femei
Teritoriu:
România sau români din afară țării
Perioadă:
24 august – 23 septembrie 2020
Top venituri:
35% peste 6.000 lei
23% între 4.001 și 6.000 lei
15% între 3.001 și 4.000 lei
27% între 1.500 și 3.000 lei
Mediu de lucru:
53% privat, 16% stat, 16% antreprenori, 15% fără activitate profesională