Revenirea restaurantelor din hoteluri, pop-upuri, meniuri mult mai precis localizate – iată câteva dintre marile tendințe din industria restaurantelor.
Articol de Jeremy Ryland, Gault&Millau Australia
Este deja limpede că publicul tinde să se întoarcă la origini, în căutare de mâncăruri simple și hrănitoare – inclusiv prin explozia opțiunilor vegetariene și vegane. A crescut interesul pentru micile gustări, combinarea câtorva ingrediente în meniuri multiple și felurile menite să fie împărțite.
Oamenii sunt tot mai conștienți de alimentele pe care le consumă și nu mai sunt dispuși să tolereze propuneri mediocre. Chiar și când e vorba de experiențe informale, standardele sunt tot mai exigente.
Iată câteva mari tendințe care influențează această piață dinamică, competitivă și în continuă evoluție:
Restaurante în hoteluri
Să iei masa într-un hotel obișnuia să fie soluția pentru călătorii, sau când voiai să mergi la sigur. Recent însă, au început să se deschidă în hoteluri restaurante premium, de cea mai înaltă calitate iar explicația ține parțial de accesibilitate și economie. Un hotel aduce automat clienți și astfel, prin creșterea rulajului, costurile cu chiria sunt mai mici dar apar și noi oportunități de marketing. Astăzi, unele dintre cele mai bune restaurante sunt în hoteluri și încep să apară în tot felul de spații cu potențial neutilizat.
Gastro-huburi
Similar cu amplasarea în hoteluri, există și tendința restaurantelor de a se grupa la un loc, în piețe sau centre comerciale. Până nu de mult, într-un food court mergeai pentru fast food și atât. Acum însă au început să se dezvolte astfel de conglomerate, care includ și restaurante de top, și mai relaxate. Ca și în cazul hotelurilor, alăturarea scade riscurile și costurile, permițând de asemenea folosirea în comun a unor elemente de infrastructură precum toaletele, spălătoria de vase, parcarea etc.
Pop-up-uri
Pop-up-urile sunt și ele în ascensiune – un loc de joacă pentru chefi, unde pot să vină cu oferte pe termen scurt, deseori sezonale sau concentrate pe anumite produse. Uneori amplasate în spații nefolosite sau cu alte destinații, pop-up-urile sunt o ocazie de experimente fără riscuri pe termen lung. Beneficiază de asemenea și de atuul de promovare al „ofertei limitate”, de regulă asociat cu fast-foodurile dar din ce în ce mai mult aplicat în fine dining. Mai mult, se adresează prin excelență publicului tânăr, în căutare de noi experiențe.
Meniuri mai scurte
Ne-am obișnuit în trecut cu meniurile vaste, care conțin câte ceva pentru fiecare. Meniurile mari sunt complicate – nu doar de citit, ci și de realizat. Observăm o tendință de rafinare, cu meniuri mai compacte și care se schimbă mai des. „Puțin și bun” este, deseori, o formulă de succes – meniurile prea ample derutează clientul, astfel că ajunge să se limiteze la câteva feluri cunoscute. Cu cât e mai scurt meniul însă, cu atât sunt mai variate alegerile. În vârful acestui trend sunt restaurantele care nu oferă nicio opțiune – meniul este fix. Meniurile scurte și fixe scad costurile variabile și cresc, deseori, calitatea, fiindcă chefii se pot astfel concentra pe câteva feluri bine executate.
Restaurante ultra-specializate
O tendință similară sunt restaurantele care se concentrează pe un anumit tip deingredient sau/și fel de mâncare/regiune (ciorbe&supe, brânzeturi, Deltă, noodles). Până acum nimic nou, desigur. De când ne știm există pizzerii, shaormerii, rotiserii și alte „-erii” de tip fast food. Dar tendința este nouă la nivelurile mai înalte ale pieței, cu ingrediente de cea mai bună calitate și meniuri atent croite.